Friday, December 27, 2013

pengorbanan tuk insan bernama MAMA!!

Hai ollsss...

lamanya la x buat blog ni...dah bersawang2 kot....
mcm rasa sedih je arini..sedih pagi ni sbb pepagi tgk cek gaji RM500++ melayang camtu je..en bos potong gara2 lbh guna AL..nak kata ok i'm fine  pun cam tak kot sbb bila teringat je sakit ati n mara..yg buat haku mara sbb tolak terpakai AL lbh coz mereka tolak ngan cuti CNY yang mmg sah2 company ni tutup seminggu. ok alls bukan haku yg nak cuti sampai seminggu tu dah korg tutup opis seminggu n x inform pun klu tutup uolls nak potong AL gile kan..ok lantakla korang company korng kan suka ati la...aku nak bantah2 pun kang kata dah mmg ko cuti lama2..malas nak pikir...

lagi 3 ari nak new year...n 2013 thn yg sgt2 menduga aku sekeluarga ..nak tulis tp mcm nak nangis..aku x sangka mama ble sakit sampai mcm ni sekali...korg bayangkan la mama yg x penah duk diam dr muda ligat berniaga ramah tamah dgn org sekeliling suka travel jalan2 mkan2 n tetiba duduk terlentang atas kusi malas ta boleh bergerak mcm biasa disebabkan diserang penyakit misteri..sedihnya ALLAH je ye tau..

memula masa mama berkeadaan demikian aku ari2 menangis...sampai kadang bole cakap kenapa mesti mama apa salah mama ape dosa mama..tapi bila lama2 aku terpikir ni la dia namanya dugaan . ALLAH syg kita sbb tu dia duga kita. rutin aku bertukar kepada lbh mementingkan mama...maaf pa mama lbh tertumpu pada nenek sbb nenek amat2 perlukan mama...

bayangkan hari2 aku ke tempat kerja dgn memikirkan keadaan mama, mandinya makannya tidornya. nasib la aku punya family yg sgt2 prihatin. abah tertutamanya manusia paling sabar dlm mengharungi penyakit mama ni. abah berusaha ke sana sini mencari ubat tuk mama, bayangkan pantang dgr org kata sana ade tempat berubat dia akan trus pegi..gigihnya abah .nampak je muka dia tersenyum pantang mengalah tapi hati dia remuk sedih bila mama jd begitu..aku tau dia sedih bilamana setiap kali lps semayang mata dia merah..kuat sungguh abah....

dugaan yg diberi ALLAH pada aku sekeluarga mengajar aku erti kekeluargaan yg akrab, kasih syg sebenar. alhamdulillah x sorang pun adik beradik aku lari dr tggjwb malah menantu2 mama suma pun pikul tggjwb bersama. untuk aku..aku x kisah klu aku diberi tugas jaga mama walaupun aku terpaksa pimpim mama dgn tubuh badannya yg membengkak, berat. walaupun aku terpaksa mandikan basuh najisnya masak untuknya atau ape saje aku x kisah kerana dia MAMAKU...manusia yg melahirkan aku, manusia yg mengasuhku untuk kecapi nikmat kehidupan.

setiap kali aku jaga mama lps mandikan atau cuci najis nya dia sentiasa cakap "mama doa banyak pahala kakak" "mama minta maaf, mama busuk ye kak" "minta maaf, mama susahkan anak2"...mama ketahuilah ape pun jd pada mama akak tetap sama ngan mama, akak x kisah suma tu mama, akak tade harta wang ringgit nak bg pada mama..ini je pengorbanan akak tuk mama..akak tetap buat sbb ni pahala akak, mama mesti nak akak dpt pahala kan..akak ikhlas jaga mama...moga2 nanti anak2 akak pun berperangai seperti akak klu akak tua nanti...

aku sentiasa dgr org ckp ALLAH takkan duga kita lbh dr kemampuan kita. jadi aku kena redha dgn suma ini.. aku amat2 berterima kasih kpd keluargaku terutama suamiku yg memahami tggjwb ku..walaupun sebenarnya syurga aku di bawah tapak kakinya..maaf papa klu mama ade terkurang ape2 je tuk papa...terima kasih bg izin mama jga nenek.

YA ALLAH berikan aku kekuatan yang berterusan untuk mengharungi hari2 mendatang ku. sesungguhnya ini lah pengorbanan ku untuk mama..


terima kasih ALLAH-  27-12-2013

No comments:

Post a Comment